تبلیغات ویژه وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

کیانیان قسمت سوم

5- لهراسب

کیانیان به دو شاخه تقسیم می شوند :

1-از کیقباد تا کیخسرو
2-از لهراسب پدر گشتاسب

وقتی کیخسرو دست از دنیا کشید و گوشه عزلت برگزید لهراسب را احضار کرد و او را جانشین خود نمود . چون بزرگان مملکت ایران فکر نمی کردند که کیخسرو او را جانشین خود کند از ابتدا با پادشاهی او به مخالفت برخاستند . لهراسب به محض بر تخت نشستن از هند و روم و چین هنر مندان و کارگرانی ماهر را به بلخ آورد و صنعت دیگر کشور ها را در ایران رواج داد .
لهراسب دو پسر داشت و دو تن از نبیرگان کیکاووس نیز در دربار لهراسب بودند و او از پسران خود غافل شده و به این دو بیشتر رسیدگی می کرد . یکی از پسران به نام گشتاسب از بی مهری پدر آزرده گردید و به شهر روم رفت و در آنجا با کتایون دختر قیصر روم ازدواج کرد. لهراسب نیز از کرده خود پشیمان شده پسر را نزد خود باز می خواند و تاج وتخت پادشاهی را به او سپرده و خود به عبادت مشغول می گردد . گشتاسب پس از سی سال از پایتخت خود بلخ بیرون می رود و ارجاسب پادشاه تورانیان با سپاهی فراوان به ایران آمده و جنگ را آغاز می کند . در این زمان لهراسب که در جنگاوری و دلاوری معروف می باشدبا توجه به کهولت سن به جنگ با تورانیان می رود سپهسالار تورانیان وقتی می بیند که هیچیک از پهلوانان آن دیار توان مقاومت در مقابل لهراسب را ندارند دستور می دهد با هم به سمت لهراسب حمله کرده و او را از پای در آوردند و بدین ترتیب لهراسب کشته می شود .
6- گشتاسب
در زمان پادشاهی گشتاسب زرتشت به پیامبری مبعوث می گردد و او و وزیرش جاماسب آیین زرتشت را پذیرفته سپس پسران گشتاسب نیز این آیین را می پذیرند . گشتاسب در جهت گسترش آیین تازه می کوشد و دو آتشکده معروف ایران به نام او می باشد .

7- اسفندیار
وی یکی از پهلوانان نامی ایران می باشد . و برای انتشار دین زرتشت در جنگها تلاش فراوان کرده . یکی از نزدیکان گشتاسب گرزم نسبت به اسفندیار دشمنی ورزیده و نزد شاه بدگویی می کند شاه نیز تحت تاثیر حرفهای او اسفندیار را به زندان می اندازد . در این هنگام ارجاسب با لشکری فراوان به بلخ حمله می کند و در این جنگ سپاه ایران شکست می خورد و لهراسب نیز کشته می شود و دو دخترش در رویین دژ زندانی می شود . وقتی خبر به گشتاسب می رسد به نبرد با ارجاسب می پردازد ولی او نیز شکست می خورد .در این هنگام گشتاسب به فکر پسرش اسفندیار می افتد و او را آزاد کرده و به جنگ با ارجاسب می فرستد . اسفندیار پس از گذشتن از هفت خوان با دلاوری های فراوان و نیروی تدبیر بر ارجاسب پیروز گشته و خواهران خود را آزاد می کند و به ایران باز می گرداند .
در اساطیر ایران چنین آمده است : بعد از پذیرفتن دین زرتشت توسط گشتاسب و تلاش اسفندیار جهت گسترش آن رستم پهلوان نامی ایران از پذیرفتن این دین خودداری کرده بود . گشتاسب پس از پیروزی پسر خود در برابر تورانیان جهت واگذاری تاج وتخت به اسفندیار شرطی دیگر قرار می دهد و آن هم در بند کردن رستم و آوردن او به پایتخت و وادار کردن او به پذیرفتن دین زرتشتی است . اسفندیار نیز خود را ملزم به اطاعت از پدر می داند و به زابل رفته و گشتاسب با این نیرنگ می خواست تاج وتخت را برای خود نگه دارد . رستم پهلوان نامی ایران که نمی خواهد تن به ذلت دهد و از طرفی اسفندیار رویین تن شده است رستم مرگ را می بیند که به سراغش می آید اما در این لحظه سیمرغ به یاری رستم آمده و به رستم می گوید که چشمان اسفندیار آسیب پذیر است و رستم تیری به سوی چشمان او رها می کند و او را مورد طعن و شماتت قرار می دهد .
چنین گفت رستم به اسفندیار که آوردی آن تخم زفتی بیار
تو آنی که گفتی رویین تنم بلند آسمان بر زمین برزنم
هم اکنون نجاک اندر آید سرت بسوزد دل مهربان مادرت
و بدین ترتیب اسفندیار به هلاکت می رسد . اسفندیار 4 پسر داشته به نامهای : بهمن ، مهرنوش ، نوش آذر ، آذر افروز توس که در نبرد بین اسفندیار و رستم نوش آذر و مهرنوش بدست پسر رستم فرامرز و برادر رستم زواره کشته می شوند .

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

محل قرار گیری لینک باکس زمزار و سیستم تبادل بنر







 
ساخت سال 1388 عصر ارتباط.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده