تبلیغات ویژه وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

پیشدادیان قسمت دوم


۵-ضحاک تازی ( آژی دهاک )
ضحاک حکومتش 1000 سال بود و در دوران او آسایش از ایران گرفته شد و جای آن را تباهی ، ویرانی و مرگ گرفت . در اوستا آژی به معنای مار و اژدها است و دهاک به معنی زاده اهریمن و زیان رسان می باشد . جمشید چون در اواخر پادشاهی خود ادعای خدایی کرد مردم به مخالفت او برخاستند که در این هنگام شداد ابن عاد حاکم ملوک عرب برادر زاده خود ضحاک را با سپاهی بزرگ به جنگ جمشید فرستاد . ضحاک پادشاهی ستمکار بود و مردم را به بت پرستی می خواند و در روی دو شانه او دو تکه گوشت اضافه به شکل مار بود که نشانه ساحری ضحاک بود و مردم از هیبت او می ترسیدند و وقتی 800 سال از سلطنت او گذشت شانه ها زخم برداشتند و طبیبی شیطان صفت علاج آن را مغز سر جوانان دانست ، ضحاک دستور داد تا هر روز مغز سر دو جوان را برایش بیاورند تا روی زخمهایش بگذارد . در اصفهان مردی آهنگر به نام کاوه دو پسر جوان داشت . حاکم اصفهان که عامل ضحاک بود دو پسر او را گرفته و مغز سر آنان را برای ضحاک فرستاد و کاوه وقتی از مرگ پسران خود آگاه شد از مردم کمک خواست و دست به شورش زد و پیش بند چرمی که آهنگران به جلو خود می بندد را بر سر چوبی کرد و به جنگ حاکم اصفهان رفت و او را شکست داد سپس به همراه مردم به طرف اهواز رفت و حاکم اهواز را نیز شکست داد و اموال خزائن اصفهان و اهواز را بین مردم تقسیم کرد و سلاح تهیه نمود و به سمت دماوند و طبرستان به راه افتاد ؛ چون ضحاک در آنجا بود . در این زمان فریدون که نوادگان جمشید بود و از دست ضحاک فراری بود با شنیدن خبر حرکت کاوه و مردم برای جنگ با ضحاک آنان را در ری ملاقات کرد و خود را معرفی نمود و کاوه نیز او را امیر سپاه خود نمود و به جنگ با ضحاک پرداخته، او را شکست دادند و ایران را از شر او آسوده کردند .
6 . فریدون
فریدون در گیلان زاده شد و نام پدرش آبتین و مادرش فرانک بود . فریدون به دست کاوه آهنگر به پادشاهی رسید و فریدون او را حاکم اصفهان کرد . فریدون نیز یکی از دختران ضحاک را برای همسری خود بر می گزیند و از این زن دو پسر به نامهای سلم و تور به دنیا آمدند و از زن دیگر او پسری به نام ایرج به دنیا آمد . فریدون سرزمین ایران را بین پسران خود تقسیم نمود و ایران را به ایرج سپرد و خود به عبادت پرداخت . سلم و تور نسبت به ایرج حسادت کرده و به ایران لشکر کشیدند . ایرج از پدر خود فریدون اجازه گرفت که به تنهایی نزد برادران رفته و آنان را منصرف کند ولی آنان ایرج را گرفته و کشتند و سر او را نزد پدر فرستادند . فریدون برای دانشمندان و حکیمان احترام قائل بوده و به علوم نجوم دست پیدا نمود و اصطرلاب در زمان او کشف گردید .
7 . منوچهر
پس از کشته شدن ایرج،فریدون مملکت را به منوچهر سپرد و او با سپاهی بزرگ به جنگ سلم و تور رفت و آنان را شکست داد و انتقام ایرج را از آنان گرفت . نسب زرتشت با 14 واسطه به منوچهر می رسد . قلمرو حکومت منوچهر تمام ایران تا شام و مغرب بوده ولی فرعونان مصر از او فرمانبرداری نمی کردند . مدت پادشاهی منوچهر 120 سال بوده و پهلوانانی که منوچهر را در جنگ یاری نمودند سام و زال بودند که جد رستم به حساب می آیند . در زمان منوچهر به علت لشکر کشیهای فراوان او غنایم زیادی به دست ایرانیان افتاد همچنین کندن خندق دور تا دور شهر از یادگارهای او می باشد . در زمان او جنگ بزرگی بین ایران و توران اتفاق افتاد . شاه توران افراسیاب بود ،افراسیاب پسر پشنگ ، پشنگ پسر زاشم و زاشم نیز فرزند تور پسر فریدون بود که یکی از دختران افراسیاب به نام فرنگیس به عقد سیاوش شاهزاده ایرانی در می آید .
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

محل قرار گیری لینک باکس زمزار و سیستم تبادل بنر







 
ساخت سال 1388 عصر ارتباط.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده