تبلیغات ویژه وبلاگ

۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

کیانیان قسمت اول

1- کیقباد
نخستین پادشاهی که پس از انقراض سلسله پیشدادیان بر تخت نشست کیقباد بود که این مقام را با حمایت و یاری زال و رستم بدست آورد. کیقباد از نوادگان منوچهر بود ومدت 100 سال حکومت کرد . او پادشاهی با عدل و داد بود و سرزمین ایران را آباد کرده و شهر بلخ را پایتخت خود قرار داد و جیحون را مرز میان ایران و توران قرار داد .
در زمان کیقباد یوشع بن نوح و کالب بن یوحنا به پیامبری رسیدند.در شاهنامه داستان به قدرت رسیدن کیقباد چنین آمده است :
بعد از مرگ گرشاسب آخرین پادشاه پیشدادی رستم رخش را جهت سواری در بند می کند و با افراسیاب به جنگ می پردازد در این زمان تاج و تخت ایران بدون پادشاه بود آنگاه زال رستم را مأمور می کند که به سمت البرز رفته و کیقباد را پادشاه ایران کند . رستم پس از گذراندن ماجراهایی با تورانیان به دامنه کوههای البرز رسیده و کیقباد را پیدا کرده و همراه او به ایران آمده و مراسم تاج گذاری را انجام می دهد . پس از پادشاهی کیقباد پهلوانان او را به جنگ با تورانیان فرا می خوانند و طی نبردی سخت کار را بر تورانیان سخت کرده و رستم اسفندیار را متواری می کند سپس شاه تورانیان از کیقباد درخواست صلح می کند که کیقباد آن را می پذیرد ولی رستم و دیگر پهلوانان آن را نمی پذیرند و درخواست می کنند که به آنها اجازه داده شود تا شر تورانیان را از ایران کم کنند. اما کیقباد با دادن هدایا و تشویق رستم و پهلوانان دیگر آنها را راضی کرده و با افراسیاب صلح می کند. سپس کیقباد استخر پارس را پایتخت خود می کند.

2. کیکاووس
کیکاووس ، نوه بزرگ کیقباد می باشد .وی با قدرت بر هفت کشور سلطنت می کند و بر دیوان پیروز می شود . و بر بلندی کوه البرز هفت کاخ بنا می کند یکی از زر ، دو کاخ از سیم ، دو کاخ از پولاد و دو کاخ از بلور . کیکاووس دیوان سرکش مازندران را شکست داده و آنها را در این کاخها زندانی می کند رنگ حصارهای فوق سفید ، نارنجی ، سیاه ، ارغوانی ، آبی ، سرخ ، نارنجی ، نقره ای و طلایی است .
در زمان پادشاهی کیکاووس هوس جنگ با شاه مازندران را پیدا می کند و نیروی زیادی از پهلوانان جمع کرده و به جنگ شاه مازندران می رود ولی پهلوانان او را ازاین کار باز می دارند اما او جنگ را شروع کرده و زال را امیر لشکر خود می کند . مازندران جایگاه دیوان است . ارژنگ شاه ، مازندران نزد دیو سفید رفته و از او کمک می خواهد و دیو سفید که صاحب لشکری بزرگ است به جنگ با کیکاووس می رود، دیو سفید کیکاووس و لشکرش را با جادو نابینا کرده و آنها را اسیر می کند .رستم از این واقعه خبر دار شده و پس از گذشتن از هفت خوان به ارژنگ شاه مازندران دست پیدا کرده و او را می کشد ،بعد از آن به جنگ دیو سفید رفته و پس از کشته شدن دیو سفید جادوی او را باطل کرده و کیکاووس را نجات می دهد.
کیکاووس پس از نجات از دست دیوان به جنگ با پادشاهان بربر ، مصر و اتراب می پردازد و آنها را شکست داده و دختر شاه ماوران را به همسری بر می گزیند . پدر زن کیکاووس نقشه ای جهت جبران شکست و نجات دختر خود کشیده و کیکاووس و پهلوانان ایران را به کاخ خود دعوت کرده و آنها را در بند میکند .سپس تازیان به ایران حمله کرده و به حکومت می پردازند اما افراسیاب تورانی به سوی ایران شتافته پس از سه ماه نبرد تازیان را از ایران بیرون کرده و خود به حکومت می پردازد ولی مجدداً پدر سودابه به همراه مصر و بربر با هم متحد شده و به ایران حمله می کنند که در این زمان رستم به جنگ با آنها می رود و آنها را شکست می دهد و کیکاووس و سودابه و دیگر پهلوانان ایران را نجات می دهد در این بین افراسیاب از ایرانیان شکست خورده و به سمت توران فرار می کند .

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

محل قرار گیری لینک باکس زمزار و سیستم تبادل بنر







 
ساخت سال 1388 عصر ارتباط.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده