تبلیغات ویژه وبلاگ

۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

بالابان

بالابان

بالابان


این پرنده که متعلق به یک اماراتی می باشد بعد از مردن به ایران فرستاده شده است.زیرا خود بازداران علاقه ای به دیدن پرنده ندارند و معمولاً آن را دفن می کنند.
بالابان با نام علمی Falco cherrug از بزرگ‌ترین انواع شاهین و از محبو‌بترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت آن در دهه‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌است.
بالابان‌های مهاجر در مرداد و شهریور ماه از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان برای زمستان‌گذرانی به ایران می‌آیند.
بالابان ، ۴۷ تا ۵۵ سانتیمتر طول و ۱۳۰۰ تا ۷۰۰ گرم وزن دارد. از دور شبیه لاچین، اما بزرگتر و سنگین تر، دیده می‌شود. از لاچین، به واسطه تارک سفید و گاهی پس سر نخودی، بدون رگه‌ها و خال‌های پهلوها، نوارهای کمتر مشخص زیر تنه، سبیل کوتاه و نوار پشت چشم کمرنگ‌تر، متمایز می شود.
بدن بالابان با ترکیب شتاب سریع و مانورپذیری بالا برای شکار در نزدیکی سطح زمین در دشت‌های باز تکامل یافته‌است. به همین جهت بیشتر در شکار جوندگان متوسط جثهٔ روزگرد به ویژه سنجاب زمینی مهارت دارد. در استپ‌های کم‌درخت، کوهپایه‌ها، کوهستان‌ها و نواحی نیمه‌بیابانی به سر برده و در شکاف صخره‌ها یا روی درختان آشیانه می‌سازد و گاهی نیز از آشیانه‌های قدیمی پرندگان دیگر بهره برده و تولید مثل می‌کند. در برخی نواحی از جمله مناطق نزدیک به آب پرندگان طعمهٔ اصلی او می‌شوند. در سال‌های اخیر در برخی نواحی اروپا کبوتر به‌جای جوندگان طعمهٔ اصلی بالابان شده‌است.
در ماه‌های اردیبهشت تا تیر بین ۵ تا ۳ تخم می‌گذارد و ۳۰ تا ۲۸ روز روی تخم‌ها می‌خوابد. جوچه‌ها پس از ۴۵ تا ۴۰ روز به بلوغ می‌رسند.
جمعیت جهانی بالابان با توجه به کاهش سریع جمعیت در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته‌است. شدیدترین کاهش مربوط به آسیای میانه بخصوص قزاقستان و ازبکستان با حدود ۹۰٪ کاهش می‌باشد. در مقابل,جمعیت قابل ملاحظه‌ و در حال افزایشی از بالابان در مجارستان زندگی می‌کند و چندین برنامه تکثیر در اسارت و رهاسازی این پرنده در آمریکا و کانادا در حال اجراست. مهمترین دلیل این کاهش جمعیت زنده‌گیری مداوم این پرنده از طبیعت برای استفاده در بازداری است. تخریب زیستگاه‌ها و استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی از دیگر عوامل این وضعیت است.
طبقه‌بندی در بازداری در بین صیادان، بالابان‌ها به پنج نوع سبز (خاکستری)، سرخ، اژدر (زرد)، سفید و سیاه، تقسیم می‌شوند که به ترتیب ذکر شده بالابان‌ها صبورتر و کمیاب تر می‌شوند
دهخدا احتمال یکی بودن این پرنده با پرنده وارغن که در اوستا از آن یاد شده را می‌دهد. در مجارستان نیز این پرنده را معادل پرندهٔ افسانه‌ای تورول دانسته و به همین جهت بالابان را پرنده ملی مجارستان قرار داده‌اند.
انواع تاکسیدرمی:
انواع تاکسیدرمی را می توان به تاکسیدرمی پرندگان، پستانداران، خزندگان، آبزیان، حشرات، سخت پوستان و ماهی ها تقسیم کرد.
حیوانات تاکسیدرمی شده مشتریان خاص خود را دارند. علاقه مندان به حیات وحش، باغ وحش ها، موزه ها و کلکسیونرهای بزرگ از جمله مشتریان اینگونه حیوانات به شمار میایند.بالابان، درنای طناز،کبک دری، تیهو، قو، آنقوت، مار، مارمولک، آفتاب پرست، گراز، انواع قوچ، کل، بز، شغال، پلنگ، روباه، خرس و گرگ از جمله حیواناتی هستند که در ایران برای تاکسیدرمی شکار می شوند.تاکسیدرمی در ایران نیم بهاست: مثلاً قیمت قوچ تاکسیدرمی شده که خارج از کشور حدود چهار تا پنج هزار دلار است در داخل کشور بین دو تا سه هزار دلار قیمت دارد.با وجود ارزانی تاکسیدرمی و کیفیت بالای آن در ایران، شکارچیان بین المللی ترجیح می دهند شکارشان را در کشور خودشان تاکسیدرمی کنند.تعرفه و مالیات سنگینی که کشورهای مقصد برای واردات حیوانات تاکسیدرمی شده دریافت می کنند دلیل این امر است، از این رو شکارچیان خارجی با کمک راهنماهای محلی خیلی سریع پوست و شاخ شکارهایشان را نمک اندود کرده و به کشورهای خودشان انتقال می دهند.
هنر تاکسیدرمی در ایران ناشناخته مانده و دولت نیز حمایتی از تاکسیدرمیست ها نمی کند،شغل تاکسیدرمی در کشورهایی که شکارچی بین المللی دارند یک صنعت سودآور به حساب می آید چرا که تاکسیدرمیست های بین المللی علاوه بر شکارهای کشور خودشان شکارهای کشورهای دیگر را نیز تاکسیدرمی می کنند.ایران دارای مناطق مختلف جغرافیایی است به طوری که نمونه های آفریقایی در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور، نمونه های اروپایی در شمال غربی کشور و نمونه های قفقاز در مناطق شمالی کشور یافت می شوند ضمن اینکه انواع خاصی نیز در کشور وجود دارند که منحصر به فرد هستند.
دولت می تواند با استفاده از این فرصت و با سرمایه گذاری مناسب درآمد بالایی را برای خود ایجاد کند چرا که شکارچیان حرفه ای حاضرند برای شکار بزرگ ترین نمونه ها مبالغ هنگفتی را هزینه کنند اما آنچه واقعیت دارد این است که به خاطر محدودیت در صدور پروانه شکار و قیمت بالای آن شکارچیان بین المللی نمی توانند به ایران بیایند.
تقلب در تاکسیدرمی
تاکسیدرمی یک هنر است اما کسانی که به صورت غیرمجاز در این زمینه فعالیت می کنند به صورت فله ای کار کرده و کیفیت کار را پایین می آورند.غالب افرادی که در زمینه تاکسیدرمی فعالیت دارند، دید هنرمندانه نداشته و بیشتر حیوان پرکن هستند تا تاکسیدرمیست.
این افراد تنها اقدام به تخلیه شکم حیوانات کرده و سپس بدن را با پنبه و پوشال پر می کنند. بدن حیواناتی هم که به این طریق تاکسیدرمی می شوند، بعد از مدتی کرم گذاشته و فاسد شده یا موی بدنشان ریزش پیدا می کند.آنها تنها برای بازاریابی و جلب مشتری اقدام به دادن فرم ها و فیگورهای عجیب و غریب به حیوانات می کنند در حالی که فیگور داده شده هیچ ارتباطی با ذات و طبیعت حیوان ندارد. به عنوان مثال می توان از باز بودن عجیب و غریب بال های پرندگان نام برد. در واقع متقلبان با قرار دادن مفصل اضافی در بدن آنها، اقدام به فریب مشتری می کنند.
افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به تاکسیدرمی می کنند در ساخت قالب تجربه کافی ندارند، از همین رو هنگام پوشش دهی قالب با پوست حیوانات، مقداری از پوست اضافه یا کم می آید که این امر کیفیت کار را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.
تقلب و فعالیت غیرمجاز افراد در تاکسیدرمی حیوانات در مناطق شمالی کشور بیشتر است چرا که تردد مسافر در این منطقه زیاد صورت می گیرد و بالطبع تعداد مشتری این افراد نیز افزایش می یابد.این پرنده که متعلق به یک اماراتی می باشد بعد از مردن به ایران فرستاده شده است.


قیمت: 450,000 تومان

روش خرید: برای خرید بالابان، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید بالابان


برای دیدن سایر محصولات این فروشنده اینجا کلیک کنید.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

محل قرار گیری لینک باکس زمزار و سیستم تبادل بنر







 
ساخت سال 1388 عصر ارتباط.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده